Preloader Image
02
Thursday 2022

52. urodziny // Carissimi Uccellini / Giulio Quirici

CRICOTEKA Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora

Giacomo Carissimi: oratorium Historia Jephte 
Marco Uccellini: Sonata na dwoje skrzypiec i basso continuo
Giacomo Carissimi: oratorium Historia Jonae

Antonina Ruda Magdalena Łukawska Ilona Szczepańska sopran
Matylda Staśto-Kotuła Łukasz Dulewicz alt
Piotr Szewczyk Szczepan Kosior tenor
Przemysław Józef Bałka Sebastian Szumski bas

Agnieszka Świątkowska Jadwiga Czepielowska skrzypce
Giulio Quirici teorba

Giacomo Carissimi dla oratorium był tym, kim Claudio Monteverdi dla opery — choć nie był pionierem gatunku, stał się autorem jego pierwszego wielkiego rozkwitu. Cieszył się uznaniem współczesnych, odpisy jego partytur szeroko krążyły pośród muzyków w całej Europie, a uczeni teoretycy odwoływali się do jego utworów jako modelu muzyki potrafiącej poruszyć ludzką duszę. Oratoria Carissimiego są niedługie, ich akcja, opowiadająca rozmaite historie zaczerpnięte z Biblii, jest zwarta i dynamiczna. Nie ma w nich popisowych czy refleksyjnych arii, które opóźniałyby postępy fabuły. Rzymski kompozytor był mistrzem dramatycznego recytatywu — ważną rolę przypisywał partii Historicusa, narratora, podobnego Ewangeliście w pasjach Bacha, opowiadającego wydarzenia w trzeciej osobie — oraz chóry. To w nich wspinał się na wyżyny kunsztu, a bogactwo ekspresji w nich zawarte wywierało wrażenie na kompozytorach jeszcze przez dziesiątki lat i stanowiło istotny i żywy wzorzec.
Marco Ucellini był rówieśnikiem Carissimiego, znany jest dzięki swoim wirtuozowskim utworom instrumentalnym, przede wszystkim skrzypcowym, pełnym polotu, melodycznej fantazji, ale też poezji i łagodnej, pogodnej, południowej melancholii.

 

Współorganizatorem koncertu jest:

Logotyp instytucji Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora

  • Date
    02/06/2022
  • Time
    19:00
  • Venue
    CRICOTEKA Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora
  • Address
    Ul. Nadwiślańska 2-4