Bach / Matthäus-Passion
Johann Sebastian Bach: Matthäus-Passion BWV 244b (wczesna wersja)
Bartosz Gorzkowski Ewangelista
Marek Opaska Jezus
Tomasz Pokrzywiński dyrygent
CHORAŁY & SOPRANO IN RIPIENO
Chór w Kontakcie
Wassim Ibrahim dyrygent Chóru w Kontakcie
CHÓR I
Antonina Ruda sopran
Piotr Olech alt
Szczepan Kosior tenor
Marek Opaska bas
Dominika Staszkiewicz flet I
Ksenia Orłowska flet II
Benoit Laurent obój I
Patrycja Leśnik-Hutek obój II
Giulio Quirici teorba
Agnieszka Świątkowska skrzypce I
Tomasz Góra skrzypce II
Mariusz Grochowski altówka
CHÓR II
Jolanta Kowalska-Pawlikowska sopran
Matylda Staśto-Kotuła alt
Dominik Czernik tenor
Sebastian Szumski bas
Wioletta Wysopal flet I
Elżbieta Trześniowska flet II
Vincent Blanchard obój I
Katarzyna Czubek obój II
Robert Bachara skrzypce I
Zofia Wojniakiewicz skrzypce II
Jacek Dumanowski altówka
CONTINUO
Tomasz Wesołowski fagot
Giulio Quirici teorba
Tomasz Pokrzywiński wiolonczela
Konrad Górka wiolonczela
Anna Bator kontrabas
Marek Toporowski organy
Filip Presseisen organy
bilety dostępne online oraz w kasach Teatru Słowackiego
koncert w ramach cyklu Capella in Theatrum
współorganizator:
teatrwkrakowie.pl
współpraca:
Powstanie „Pasji Mateuszowej” otacza wiele niejasności. Świadectwa są bardzo nieliczne, brakuje wielu kluczowych danych. Nawet ustalenie terminu pierwszego wykonania przysparzało szeregu problemów kolejnym pokoleniom badaczy. Przez lata uważało się 1729 za rok premiery, od pewnego czasu zaś konsensus przechylił się na stronę roku 1727, ale i tę datę opatruje się zwykle zastrzeżeniem „prawdopodobnie”. Większość rzeczy, które wiemy o procesie kompozycyjnym Bacha, jest w tym wypadku właśnie „prawdopodobne”. O ile zachowały się w znakomitym stanie oryginalne materiały nutowe wersji ostatecznej (1736/1742), tej, którą grywa się niemal zawsze i którą znamy doskonale, to w przypadku pierwszej wersji nie dysponujemy żadnymi oryginalnymi materiałami z wykonań w latach 1727/1729. Szczęśliwie ocalała kopia sporządzona — w sześć lat po śmierci Johanna Sebastiana — przez Johanna Christopha Farlaua, ucznia zięcia Bacha, Johanna Christopha Altnickola. Ona pozwala nam poznać pierwsze pomysły lipskiego kantora i przyjrzeć się bliżej jego warsztatowi kompozytorskiemu.
Pomiędzy obydwoma wersjami nie ma znaczących różnic strukturalnych, ale występuje szereg drobnych zmian w prowadzeniu głosów i instrumentacji, które pozwalają usłyszeć ten utwór na nowo. Najistotniejsza modyfikacja nastąpiła w finale części pierwszej, którą wieńczy chorał „Jesum lass ich nicht von mir” zastąpiony później przez chóralną fantazję chorałową „O Mensch bewein dein Sünde groß”. Do innych słyszalnych od razu zmian należy powierzenie arii „Ach! nun ist mein Jesus hin!” basowi (w wersji ostatecznej śpiewa ją alt), natomiast arii „Komm, süßes Kreuz” towarzyszy nie viola da gamba, ale lutnia.
Wykonanie prowadzonej przez Tomasza Pokrzywińskiego Capelli Cracoviensis będzie polską premierą tej niezwykle rzadko prezentowanej na koncertach wersji „Pasji”.
— Krzysztof Dix
- Date02/04/2023
- Time18:00
- VenueDuża Scena Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
- Addressplac Świętego Ducha 1, Kraków