Jan Tomasz Adamus

NIE GODZĘ SIĘ Z TEZĄ,
ŻE BOHATEREM NASZYCH CZASÓW
JEST CZŁOWIEK BEZ WŁAŚCIWOŚCI.

Dyrygent, organista, klawesynista i kreator kultury specjalizujący się w autentycznym wykonawstwie muzyki klasycznej od polifonii renesansowej po romantyczną symfonikę oraz operę.

Studiował w Krakowie i w Amsterdamie, był wieloletnim wykładowcą Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Zrealizował wiele polskich premier wielkiego repertuaru międzynarodowego na historycznych instrumentach, między innymi: Bach – Pasja Mateuszowa, Händel – Messiah, Theodora, Hercules, Amadigi, Sosarme, Tamerlano, Rodelinda; Beethoven – Missa Solemnis, Mozart – Wesele Figara, Don Giovanni i wiele innych. Występuje na wielu renomowanych festiwalach, ostatnio między innymi: Wratislavia Cantans, Festiwal Muzyki Polskiej, sala NOSPR, SWD Festspiele Schwetzingen, Bachfest Leipzig, Händel Festspiele Halle. Szczególnie ceniony za wykonania dzieł wokalno-instrumentalnych.

Od 2008 roku jest dyrektorem naczelnym i artystycznym instytucji kultury Capella Cracoviensis – krakowskiego chóru kameralnego oraz grającej na historycznych instrumentach orkiestry. W ostatnich latach Capella Cracoviensis stała się modelowo zarządzaną instytucją – orkiestra należy do najważniejszych w Europie zespołów grających na historycznych instrumentach, natomiast chór – ze względu na niezwykłą barwę i plastyczność brzmienia – zyskuje coraz większą renomę w najlepszych wytwórniach płytowych.

Jan Tomasz Adamus jako kreator kultury zainicjował między innymi Theatrum Musicum – wspólny projekt krakowskich instytucji muzycznych, który staje się jedną z największych scen muzyki klasycznej w Europie.

Od 2000 roku jest dyrektorem artystycznym Festiwalu Bachowskiego w Świdnicy – jednego z największych i najbardziej rozpoznawalnych festiwali odbywających się poza wielkimi ośrodkami życia muzycznego, a równocześnie festiwalu wybitnie organicznego i kulturotwórczego. Dokonał wielu nagrań płytowych obejmujących solowy repertuar organowy, dawną muzykę polską, romantyzm na historycznych instrumentach (Chopin, Schubert) oraz muzykę współczesną (Arvo Pärt).

W ostatnich latach z Capellą Cracoviensis zrealizował szereg bardzo nowatorskich projektów scenicznych obejmujących zarówno tytuły operowe, przedsięwzięcia typu crossover jak i spektakle o charakterze społecznym (Wesele Figara Mozarta, Amadigi di Gaula Händla, Orfeusz i Eurydyka Glucka, Monteverdi w barze mlecznym, chóralny Mendelssohn w lesie, Requiem Mozarta jako karaoke). Uczestniczy w pracach Opera Europa – międzynarodowej organizacji zrzeszającej najlepsze teatry i festiwale operowe z całego Starego Kontynentu.

„W Augustusburgu jeden za drugim pojawiają się najlepsze zespoły europejskie dedykowane historycznej praktyce wykonawczej. Po Freiburger Barockorchester, Akademie für Alte Musik Berlin czy też Concerto Köln, teraz podczas Festiwalu Haydnowskiego w ramach Brühler Schlosskonzerte błyskotliwie zadebiutowała Capella Cracoviensis. Adamus stosuje niemieckie ustawienie orkiestry, umieszczając pierwsze i drugie skrzypce naprzeciw siebie, dzięki czemu partytura zyskuje na przejrzystości. Porywająca jest precyzja, do jakiej nakłania orkiestrę swą oryginalną gestykulacją. Od każdego pulpitu płynie muzyka o ekscytująco żywej estetyce dźwięku. Prawdziwa to radość przeżywać te dzieła w sposób tak intensywny.”
Fritz Herzog, Bonner General-Anzeiger 29.08.2013

„Dawno nie słyszałam Mesjasza tak ciekawie opowiedzianego, tak lekkiego, przejrzystego, a jednocześnie szlachetnego, lirycznego i pełnego dramatyzmu. Jan Tomasz Adamus rozważnie budował architektonikę potężnego utworu, dzieląc utwór na dwie części, nie zwieńczył pierwszej sławnym Alleluja, jak się to zwykle czyni, ale przerwał opowieść wcześniej, pełnym chwały chórem Lift Up Your Heads. Delikatnie nawiązał też do Händlowskiej tradycji przedstawiania oratorium: drugą część rozpoczął Adagiem z Koncertu organowego Händla. W ślad za interesującą koncepcją szło bardzo dobre wykonanie. Nie pamiętam, kiedy słyszałam tak pięknie śpiewający chór o idealnie wyrównanym brzmieniu, dysponujący zaskakująco bogatą paletą barw i dynamiki. Także orkiestra z koncertmistrzem Fabiem Ravasim brzmiała spójnie – jak jeden instrument. Czuło się, że każdy z muzyków Capelli głęboko tę interpretację przemyślał i przeżył, że był jej współtwórcą. Całość złożyła się na jedno z najciekawszych interpretacji oratorium Händla, jakie przyszło mi kiedykolwiek słyszeć.”
Anna Woźniakowska, „Ruch Muzyczny” 1/2015

„Wersja koncertowa opery Adriano in Siria Pergolesiego, wystawiona w Wersalu zapisze się jako piękne przeżycie, wdzięczne i wytworne, docenione przez publiczność. Główny autor tego sukcesu, orkiestra Capella Cracoviensis pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa, jest prawie skończenie doskonała. Jest to cud równowagi, doskonale zgrany z piękną, ciepła akustyką Opery Królewskiej i góruje jak główna postać opery seria. Wielka różnorodność kolorystki i akcentów, wspaniale dopasowana do muzyki Pergolesiego, subtelne wariacje natężeń i delikatne legato najbardziej przyczyniają do powstającego wrażenia elegancji.”
Jean Luc Izard, operaphile.over-blog.com, 6.12.2015

Ostatnia aktualizacja: luty 2016 / 641 wyrazów. Wszelkie zmiany wyłącznie za zgodą CC.