Preloader Image
28
Thursday 2021

a cappella: Lassus Schumann Pärt

Filharmonia im. Karola Szymanowskiego

Lassus • Levavi oculos meos á 8
Arvo Pärt • The Deer’s Cry
Palestrina • Virgo prudentissima á 7
Arvo Pärt • Most Holy Mother of God

Schumann • Vier doppelchorige Gesänge op. 141

Arvo Pärt • Nunc dimittis
Lassus • Da pacem Domine á 6
Arvo Pärt • Da pacem Domine

 

Antonina Ruda, Magdalena Łukawska, Michalina Bienkiewicz, Zuzanna Hwang sopran
Łukasz Dulewicz, Matylda Staśto-Kotuła, Ilona Szczepańska, Zuzanna Kozłowska alt
Szczepan Kosior, Piotr Szewczyk, Dominik Czernik, Tomasz Świerczek tenor
Sebastian Szumski, Przemysław Józef Bałka, Marek Opaska, Michał Dembiński bas

Jan Tomasz Adamus dyrygent

 

 

Czas nie biegnie wstecz… A może jednak? Orlando di Lasso (1532-1594)  uznawany jest za muzycznego innowatora. W swoich kompozycjach chętnie stosował m.in. dość rzadko wykorzystywaną wówczas chromatykę, co zresztą czynili coraz częściej i inni współcześni mu  twórcy. Dzięki pochodom i zwrotom chromatycznym muzyka zyskiwała większą wyrazistość przekazu, nieznaną dotąd ekspresję, a więc zupełnie nowy wymiar, jednak twórcy już wkrótce zrezygnowali z jej częstego wykorzystywania, uznając być może za zbyt trudną w odbiorze. Chromatyka ponownie pojawia się w utworach muzycznych dopiero pod koniec dziewiętnastego wieku i w wieku dwudziestym. Muzyka zatacza koło…

Robert Schumann (1810-1856) sięgnął po muzykę chóralną poniekąd z konieczności. 4 doppelchörige Gesänge (1849, op. posth. 141) – cykl czterech chóralnych pieśni –napisany został przez dojrzałego kompozytora po objęciu przez niego posady kapelmistrza chóru męskiego w Dreźnie. Opieka nad zespołem śpiewaków sprawiła, że sięgnął do form oratoryjnych, jednak późniejsze okoliczności sprawiły, że wkrótce je porzucił i skupił się na symfonice.  Okres pobytu w Dreźnie nie należał do najszczęśliwszych w jego życiu, czuł się w tym mieście wyobcowany i nierozumiany. Wkrótce przeniósł się do Düsseldorfu (gdzie bynajmniej nie poczuł się lepiej) i ponownie zajął się twórczością instrumentalną.

Arvo Pärt (ur. w 1935 r.) to jeden z najoryginalniejszych kompozytorów naszych czasów. Jego twórczość jest innowacyjna, choć zarazem jakby nieco archaiczna… Kompozytor zwraca wzrok w stronę dawnych epok. Cofa się w czasie. Upraszcza muzyczną strukturę, rezygnuje niemal całkowicie z narracji przetworzeniowej, skupia się na brzmieniu, kształtowaniu czasu za pomocą muzyki. Nie chce o niczym opowiadać, perorować, pragnie raczej skłaniać do kontemplacji, w czym również nawiązuje do medytacyjnego charakteru muzyki dawnych epok. Wykorzystuje tradycyjne teksty, głęboko zakorzenione w zachodniej kulturze. Odwołuje się do tradycyjnych motywów. Czas zatacza koło… 

 

czas trwania koncertu: 60 minut

współorganizatorem jest

  • Date
    28/10/2021
  • Time
    19:30
  • Venue
    Filharmonia im. Karola Szymanowskiego
  • Address
    ul. Zwierzyniecka 1