François Couperin
Koncert XIII Ritratto dell’amore ze zbioru Les goûts-réunis ou Nouveaux concerts
La charme. Gracieusement et gravement – L’enjoüement. Gayement – Les graces. Courante françoise – Le je-ne-scay-quoy. Gayement – La vivacité – La noble fierté. Sarabande. Gravement – La douceur. Amoureusement – L’et caetera, ou Menuets
François Couperin
Le Parnasse ou L’apothéose de Corelli
Paulina Woś Aleksandra Owczarek skrzypce
Aleksandra Buczyńska-Kusak wiolonczela
Marek Toporowski klawesyn & dyrygent
*
Zbiór Pogodzonych Stylów wieńczy Apoteoza Corelliego (Le Parnasse ou L’apothéose de Corelli). Trudno byłoby znaleźć dla niej lepsze miejsce niż finał włosko-francuskiego zbioru. Arcangelo Corelli był wszakże jednym z najwybitniejszych przedstawicieli muzyki włoskiej owych czasów. Warto zwrócić uwagę na to, że utwór nosi podtytuł Grande Sonate en trio – jest to jeden z pierwszych utwór we Francji noszący nazwę sonaty – formy uważanej tam za typowo włoską.
Couperin nie byłby sobą, gdyby swojego muzycznego hymnu na cześć Corelliego nie oparł na barwnej anegdocie, uwzględniającej zaangażowanie ludzi i postaci mitologicznych. W jego muzycznej opowieści Corelli przybywa pod Parnas. Witają go tam muzy, które prosi on, by przyjęły go do swojego grona. Oczarowany miłym powitaniem, wraz z towarzyszami udaje się do źródła Hippokrene. Po zaczerpnięciu z niego wody, natchniony i rozentuzjazmowany udaje się w dalszą wędrówkę. W końcu, zmęczony, zasypia. Muzy budzą go i prowadzą do Apolla. Całość wieńczy fuga w stylu włoskim… We wstępie do Księgi I Pièces de clavecin Couperin zdradza kulisy powstawania swoich kompozycji klawesynowych: „Komponując te utwory zawsze miałem przed oczyma jakiś obiekt: dostarczały go różne sytuacje. Dlatego też tytuły odnoszą się do pomysłów, które przychodziły mi do głowy”.
Włoski styl budził coraz większe zainteresowanie francuskich kompozytorów już począwszy od drugiej połowy XVII wieku. Dawał sposobność do wirtuozowskich popisów i umożliwiał wyrażenie nieco bardziej złożonych oraz bardziej gwałtownych emocji. Choć na dworze Ludwika XIV z początku nie był mile widziany – piętnastoletnie rządy muzyczne sprawował tam uważany za ojca muzyki francuskiej (choć urodzony we Włoszech) Jean-Baptiste Lully, w Paryżu istniały miejsca, gdzie muzykę włoską ceniono i prezentowano – jak choćby w parafii Saint-André-des-Arts, gdzie muzyków reprezentujących włoski styl zapraszał np. proboszcz Nicolas Matthieu. Couperin z pewnością uczestniczył w tych koncertach.
—
MOMENT MUZYCZNY krótki koncert (30-40’) z interdyscyplinarnym wprowadzeniam ideowym – ze względu na popołudniową porę adresowany do wszystkich tych, którzy zaraz po szkole, zaraz po pracy chcą zaczerpnąć nieco powietrza w postaci sztuki i wolnej myśli w urzekającej atmosferze Teatru Słowackiego
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu
współorganizatorem koncertu jest
- Date19/10/2021
- Time18:00
- VenueTeatr Słowackiego / Sala Lustrzana
- Addressplac Św. Ducha 1