Arcydzieła muzyki klasycznej

Arcydzieła muzyki klasycznej

RENESANS

Orlando di Lasso
Lagrime di San Pietro
Giovanni Pierluigi da Palestrina
Missa Papae Marcelli
Carlo Gesualdo da Venosa
Responsoria na Wielki Tydzień
Madrygały

BAROK

Claudio Monteverdi
opera Orfeo
Nieszpory maryjne
Heinrich Schütz
Musicalische Exequien
Henry Purcell
opera Dido & Aeneas Dydona i Eneasz
Johann Sebastian Bach
Msza h-moll
Johannes-Passion Pasja Janowa
Matthäus-Passion Pasja Mateuszowa
George Frideric Handel
oratorium Messiah Mesjasz
opera Alcina
Antonio Vivaldi
Le quatro stagioni Cztery pory roku
opera Griselda

KLASYCYZM

Joseph Haydn
oratorium Stworzenie świata
oratorium Pory roku
104 symfonie
Wolfgang Amadeus Mozart
Requiem
koncerty fortepianowe
opera Le nozze di Figaro
opera Don Giovanni
opera Cosi fan tutte
Ludwig van Beethoven
9 Symfonii
Missa Solemnis
Sonata księżycowa

ROMANTYZM

Franz Schubert
Symfonia niedokończona
cykl pieśni Winterreise Podróż zimowa
Robert Schumann
koncert fortepianowy a-moll

oratorium Das Paradies und die Peri
Gioacchino Rossini
opera Cyrulik sewilski
opera Wilhelm Tell
Stabat Mater
Vincenzo Bellini opera Norma
opera La Sonnambula Lunatyczka
Georges Bizet
opera Carmen
Gaetano Donizetti
opera L’elisir d’amore Napój miłosny
opera Lucia di Lamermoor
opera La Fille du regiment Córka pułku
César Franck
Trzy chorały organowe
Symfonia d-moll
Edvard Grieg
Koncert fortepianowy a-moll
Hector Berlioz
Symfonia fantastyczna
Felix Mendelssohn-Bartholdy
Sommernachtstraum Sen nocy letniej
Symfonia włoska
Franz Liszt
Symfonia faustowska
Symfonia dantejska
Frederic Chopin
koncerty fortepianowe
Nokturny
Johannes Brahms
4 Symfonie
Ein deutsches Requiem Requiem niemieckie
Vier ernste Gesänge 4 poważne pieśni
Richard Wagner
opera Tristan i Izolda
opera Parsifal
tetralogia Pierścień Nibelunga:
1. Das Rheingold Złoto Renu
2. Die Walküre Walkiria
3. Siegfried Zygfryd
4. Götterdämmerung Zmierzch bogów
Wesendonck-Lieder
Anton Bruckner
9 Symfonii
Giuseppe Verdi
opera Traviata
Giacomo Puccini
opera Madame Butterfly
opera La Bohème Cyganeria
Piotr Czajkowski
opera Eugeniusz Oniegin
balet Jezioro łabędzie
Jules Massenet

opera Manon
opera Werther
Mieczysław Karłowicz
poematy symfoniczne
Camille Saint-Saëns
opera Samson i Dalila
Le Carnaval des animaux Karnawał zwierząt

XX WIEK

Debussy
opera Pelléas et Mélisande
balet L’Après-midi d’un faune Popołudnie fauna
Gustav Mahler
9 symfonii
Rückert-Lieder
Maurice Ravel
Bolero
balet Dafnis i Chloe
Jean Sibelius
koncert skrzypcowy
Richard Strauss
opera Salome
opera Elektra
Metamorfozy
poemat symfoniczny Życie bohatera
4 ostatnie pieśni
Arnold Schoenberg
sekstet smyczkowy Verklärte Nacht
Alban Berg
Suita liryczna
koncert skrzypcowy
opera Wozzeck
opera Lulu
Anton Webern
Langsamer Satz
Alexander von Zemlinsky
kwartety smyczkowe
Karol Szymanowski
Symfonia Pieśń o nocy
Aleksander Skriabin
Sonaty fortepianowe
Igor Strawiński
balet Święto wiosny
Sergiusz Prokofiew
opera Miłość do trzech pomarańczy
Benjamin Britten
opera A Midsummer Night’s Dream
Spring Symphony
War Requiem
Paul Hindemith
opera Mathis der Maler
Kwartet smyczkowy op. 22
Bella Bartok
Koncert na orkiestrę

opera Zamek Sinobrodego
Dymitr Szostakowicz
opera Lady Makbet mceńskiego powiatu
Witold Lutosławski
Gry weneckie
Koncert fortepianowy
Olivier Messiaen
Kwartet na koniec czasu
Arvo Pärt
Pasja wg św. Jana
Für Alina
Most Holy Mother of God
Philip Glass
opera Einstein on the Beach
opera A Madrigal Opera
Krzysztof Penderecki
opera Król Ubu
7 Bram Jerozolimy
Luciano Berio
Sequenza
Coro

WAŻNIEJSZE FORMY MUZYCZNE: opera oratorium kantata msza motet madrygał pieśń recytatyw aria symfonia koncert canzona sonata preludium fantazja serenada suita rondo wariacje

BRAWA: Większość dzieł muzyki klasycznej to kompozycje wieloczęściowe. Przyjęte jest oklaskiwać wykonawców dopiero po ostatniej części utworu. Zazwyczaj części utworów wyszczególnione są w drukowanych programach koncertów w postaci włoskich określeń temp. Na przykład: Adagio – Allegro – Grave – Presto. W operze spontanicznie oklaskuje się śpiewaków w środku dzieła, bezpośrednio po ariach lub duetach.

DRESSCODE: Sale koncertowe i teatry operowe to bezwarunkowo dom dla wszystkich, ale zawsze mile widziane są marynarki, długie spodnie oraz obuwie zakrywające palce.

poleca
capella cracoviensis
chór & orkiestra
miejska instytucja kultury
muzyka klasyczna
na historycznych instrumentach
31-012 Kraków ul. św. Marka 7-9/9 +48 602 620 698